Rabu, 3 Jun 2009

saat aku melangkah menuju ke Matri

Kongsi
Assalamualaikum warahbatullahi wabarakatuh....

ku memanjatkan rasa kesyukuran kepada Allah yang telah mengizinkan aku merasai nikmat iman dan islam.selawat dan salam kupanjatkan kepada junjungan nabi Muhammad s.a.w rasul da'wah dan tarbiyah.Dengan thadhiyah dan kesabaran baginda dan para sahabat islam bisa tersebar diseluruh dunia.Ya Allah aku mohon kpdmu agar setiap perkataan yang ku nukilkan dicatatkan sbg amal yang soleh disisimu.

Masa terlalu pantas bergerak.sedar ataupun tidak aku telah berumur 18 tahun.Smakl hanya kini tinggal kenangan dan Matri melambaiku.Aku sebenarnya berhajat ke Matri kerna menginginkan tarbiyah dan ilmu drp amilin veteran dlm tarbiyah.Aku ingin melihat bagaimana mereka bergerak.Aku ini adalah orang muda yang cetak dgn ilmu dan pengalaman.Aku tidak bisa bergerak di atas jalan da'wah dan tarbiyah tanpa bimbingan mereka.Ada orang menayakan kepadaku mengapa memilih Matri sedangkan resultku okey dan layak ke IPT.Sebenarnya aku sangat berhajat ke IPT sepertimana sahabat2ku yang lain namun hati kecilku berbisik kpdku bahawa tarbiyah dan ilmu belum cukup utk aku turun ke medan yang sebenar.Aku sebenarnya mencari hidayah dan tunjuk ajar yang khusus drp seorang murabbi yang lama dlm jln ini.Di smakl dulu aku lalui tarbiyah islamiyah harakiah namun kurasa diriku perlu ke lubuk tarbiyah utk mengutip mutiara yang tak terhingga nilainya drp murabbi misali disana.

saat aku melangkah ke Matri utk memasuki khassah hatiku berbisik menjelaskan kembali matlamat datang ke Matri.kurasakan spt ada sseorg membri tazkirah kpdku.alhamdulillah bisikan hatiku menyuruhku utk berbuat kebaikan.Lumrah pelajar yang tinggal diasrama kebingitan suasananya yang menceriakan asrama.Apa yang ana ingin menukilkan disini sebenarnya adalah isi hati ana spnjg ana berada diMatri.Aku menginkan suasana yang mendidik jiwa dan membentuk shaksiyah islamiyah.Ku melangkah kaki ke asrama puteri hati seakan2 mendapat ssuatu yang sangat dicintai.Ya disinilah tempat aku impikan dulu.Aku sekarang berada dilubuk tarbiyah dan lubuk emas.sambungann......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan